10 Makanan Paling Sedap di Dunia

Jom ikuti kami di Facebook & Tiktok untuk dapatkan berita terkini dan update yang menarik

Kalau anda nak tahu, setiap makanan telah dibuat dari bahan yang berbeza dan mengalami transformasi agar dapat menghasilkan rasa yang unik.

Setiap negara di dunia memiliki makanan yang mempunyai karakteristik yang berbeza. Pelbagai rasa seperti pedas, manis, dan lebih banyak rasa yang tak dapat kita bayangkan. Ada juga menu dengan  aroma rempah-rempah. Pastinya setiap negara mempunyai budaya masing-masing. Kami senaraikan 10 makanan paling sedang di dunia.

  1. Massaman Curry (Thailand)
Gambar daripada Favorite Family Recipe

Makanan pertama terenak di dunia, Massaman Curry, Thailand. Makanan ini memiliki cita rasa yang begitu khas iaitu manis pedas. Pasta kari Massaman dibuat dengan rempah-rempah seperti kapulaga, kayu manis, adas manis dan pala. Bumbu ini kebiasaan digunakan untuk membuat masakan India.

2. Pizza (Italia)

Pizza merupakan makanan yang mudah dan lazat bagi mereka yang tidak mampu membeli piring. Kalau nak tahu jenis pizza ini muncul dalam puisi “Aeneid” oleh penyair Romawi kuno seperti Virgil di zaman Augustus.

Puisi ini menceritakan tentang perjalanan seorang pahlawan Troya bernama Aeneas dalam mitologi Yunani. Dia bersama anak buahnya berehat selepas melakukan perjalanan. Mereka makan roti gandum tipis dengan cendawan dan tumbuhan hutan di atasnya.

Mereka memiliki roti gandum dan taburan. Ketika putra Aeneas, Ascanius melihat lalu dia mula tertawa kecil. Dia bergurau mengatakan mereka terpaksa makan piring.

3. Sushi (Jepun)

Gambar daripada Akurasushi

Sushi berasal dari kaedah pengawetan ikan di Asia Tenggara lalu menyebar ke Cina dan kemudian ke Jepun. Kaedah pengawetan ikan ini disebut narezushi. Narezushi merupakan kaedah mengawet ikan, yang disajikan di atas nasi asin dan dibungkus bersama daun.

4. Hamburger (Jerman)

Gambar daripada Network

Kalau nak tahu nama hamburger sendiri bukan berasal dari perkataan “ham” atau dalam bahasa Inggeris disebut juga sebagai smoked meat. Hamburger mendapat nama daripada Hamburg, Jerman apabila nama potongan daging lembu disebut steak. Hamburger boleh dikatakan sebagai hidangan paling popular di Jerman yang telah dibawa ke Amerika oleh imigran Jerman.

5. Penam Assam Laksa (Malaysia)

Gambar daripada Season with Spice

Sudah pasti ramai peminat asam laksa. Hidangan laksa tersebar ke Asia Tenggara, terutama di wilayah Melayu seperti Malaysia, Singapura, dan Indonesia. Jangan pelik kalau laksa banyak ditemukan di  selatan Thailand. Salah satu ciri laksa apabila terdapat rasa pedas menjadi tarikan orang ramai.

6. Tom Yam Goong (Thailand)

Gambar daripada Asian Home Cooking

Tom Yum berasal dari bahasa Thailand iaitu Tom membawa makna panas atau mendidih dan Yum ertinya pedas dan asam.  Istilah ini sesuai dengan deskripsi hidangan yang biasa makan secara panas dengan ciri khasnya yang asam. Bukan saja tomyam seafood tapi boleh juga makan tomyam ayam, ikan, cendawan dan lain-lain.

7. Kebab (Turki)

Gambar daripada The Spruce Eats

Sudah tentu ada peminat Kebab. Siapa yang tidak tahu masakan Turki berasal dari kata Arab ‘kabab’ yang membawa makna daging goreng. Pada zaman Kesultanan Utsmaniyah, istilah kebab kemudian digunakan untuk menyebut daging panggang.

8. Rendang

Gambar daripada Rasa Malaysia

Rendang merupakan masakan pedas dengan bahan utamanya daging. Rendang juga menggunakan santan dan gabungan cabai, lengkuas, halia, kunyit, bawang merah dan rempah lainnya. Keistimewaan rendang digunakan kerana memiliki sifat antiseptik sehingga dapat memberi manfaat kepada pengguna.

9. Poke (Amerika Syarikat)

Gambar daripada A Farmgirl’s Dabbles

Poke diperbuat dari tuna mentah atau gurita potong dadu. Kalau di London, poke disajikan dengan kacang macadamia atau kacang gajus. Poke juga dapat ditemui dalam pelbagai variasi menggunakan jenis ikan yang ada. Ikan yang digunakan seperti ikan salmon dengan kerang.

10. Coklat (Mexico)

Gambar daripada CocoTerra

Kalau kita sebut coklat, mesti kita dah terbayang kemanisan yang boleh membangiktkan rasa mood ceria kita. Coklat memang menjadi pilihan orang ramai sebagai makanan kegemaran. Tu yang coklat dari Mexico ini tersenarai sebagai makanan terbaik dunia di tangga ke-3 tau.

© 2024 Watakongsi. All Rights Reserved.
Design & Developed By Ibina Technology Sdn Bhd